初めてボーカロイドを使ってみました。テレホタイム全盛期に深夜アニメは活況でなかったというツッコミは無しで・・・。遅くなって申し訳ございません。はやねはやおき様、広告ありがとうございます。ツイッターアカウントどす。https://twitter.com/nunsstor
tl;dr: There are many ways to capture time-lapse videos. But this one is cheap, completely wireless, and mine. If you want to skip the post and go straight for the glory, grab a copy of my Time-lapse app for the Raspberry Pi. Time-lapses transform subtle, slow processes into something beautiful, and often make us think about things in new ways. For example, have you ever thought about just how hea
14 March 2017 | Simon Byrne, Luis Benet and David Sanders Image courtesy of Cormullion, code here. This post is available as a Jupyter notebook here. π in Julia by Simon Byrne Like most technical languages, Julia provides a variable constant for π. However Julia's handling is a bit special. pi π = 3.1415926535897... It can also be accessed via the unicode symbol (you can get it at the REPL or in a
Today I did the opening keynote at SRECon. This talk was a little less technical than my normal talks: instead of talking about tools like tcpdump (though tcpdump makes an appearance!), I wanted to talk about how to make a career where you’re constantly learning and how to be good at your job whether or not you’re the most experienced person. Here’s the video, talk abstract, then the slides & a ro
あなたは円周率を何桁言えますか。3.14159…という、あの数字です。 円周率の小数部分は無限に続き、循環することもありません。 古来より、数学者は円周率の値を様々な幾何学的な近似や公式を用いて計算してきました。 その桁数は計算機の発明により飛躍的に伸び、収束の速い公式の発見や効率の良いアルゴリズムの発明などによって加速してきました *1。 5年前、私がまだ学生だった頃、円周率1億桁の計算に挑んだことがありました。 私にとって高精度計算の初めての挑戦で、様々な試行錯誤で苦労したのをよく覚えています。 itchyny.hatenablog.com 2017年現在、円周率計算の世界記録は22兆桁です。 円周率計算の歴史をご覧いただくとよく分かると思いますが、近年の円周率計算の世界記録からは次のような特徴が読み取れます。 2002年に1兆を超え、最新の記録 (2016年) は22兆桁 (10進数
DropとDrop CheckについてはThe Book: DropとNomicon: Drop Checkを読んでもらうとして、この辺りの規則はコンパイラの typeck::check::dropckのコメントに解説がある。 Dropの非伝搬性 ところで、筆者が個人的に勘違いしていた点として、「 T: Drop である ⇔ T の破棄時に何かが実行される」という思い込みがあった。実際には例えば、 struct A<T>(T); let x = A(Box::new(true)); とやると、 A<Box<bool>>: Drop ではないが、 x の破棄時には Box のdropが実行される。 Drop は drop を実装するためのトレイトにすぎず、これらの性質を親に伝搬させるマーカーの役割は果たしていないということになる。 Dropの実装に対する制約 typeck::check::d
OCamlやHaskellに比べると、Rustは多相再帰ができない場合がほとんどである。以下にその詳細を説明する。 多相再帰 異なる型引数による再帰呼び出しを多相再帰 (polymorphic recursion) という。多相再帰はPurely Functinoal Data Structuresで紹介されているようなデータ構造でよく出てくる。例えば、完全二分木はOCamlとHaskellではそれぞれ以下のように書ける。 type 'a sep = Nil | Cons of ('a * 'a) sep data Sep a = Nil | Cons (Sep (a, a)) これがlistの定義と異なることがわかるだろうか。listでは 'a list の定義に 'a list という形の型のみを用いる。ここでは 'a sep の定義に ('a * 'a) sep を用いている。これが
Abstract types in Haxe are a powerful mechanism providing means of abstraction with no run-time overhead Article by Dan Korostelev on 2017-03-12. Comments Abstract types in Haxe are a powerful mechanism providing means of abstraction with no run-time overhead. They are particularly good for avoiding primitive obsession without introducing unnecessary object allocations, as demonstrated in many exa
概要: 「クロージャを boxせずに 返したい」という欲求は人類の四大欲求のひとつと言われている。 conservative_impl_trait という機能を使うことでこれをスパッと解決できるが、これは単なる構文糖衣にとどまらずRustの型システムに食い込むこともあってかまだ安定版入りしていない。なぜこの機能が必要で、なぜこの機能が問題かを説明する。 クロージャをboxせずに返したい話 Rustではクロージャに異なる型がつく OCamlやHaskellのような言語では、外の環境を引き継ぐ無名関数 (クロージャ) を次のように作ることができるのであった。 let mult_curry x = fun y -> x * y この関数は x を受け取り、「y を受けとってx * yを返す関数」を返す。この「y を受けとって x * y を返す関数」は、 y というデータを引き連れている。そして
おひさしぶりです。林岳彦です。夜、自宅で少しだけお酒を飲みたいときがありますよね。少しだけリラックスしたいけど酔っ払いたくはないみたいなときです。そんなとき、アサヒスーパードライの小さな135ml缶はたいへんありがたい存在です。しかし、この135ml缶の欠点は、お酒が少ししか飲めないことです。アズスーンアズ飲むや否やですぐ終わってしまうのです。実はもう飲む前に既に終わっているのではないかと思うほどです。ケンシロウに秘孔でも突かれたのかと、夜中に台所でぼくはきみ(135ml缶)に話しかけたくなります。「スーパードライの135ml缶」とはそんな存在です。 最近、その欠点を克服する方法を発見したのでお知らせします。スーパードライ135mlとポッカのキレートレモン155mlを1:1くらいで混ぜながらちびちび飲みます。これだとすぐ終わらずに飲めます。ビール感も消えてしまわず、爽やかなレモン感もあり、
Your task is to build a Game of Life simulation representing a digital clock, which satisfies the following properties: The clock displays the hours and minutes in decimal (e.g. 12:00, 3:59, 7:24) with a different state for each of the 1,440 minutes of the day — either the hours will go from 0 to 23 or from 1 to 12 with a PM indicator. The pattern is periodic, and the state loops around without an
This post is about my endeavors in the space of Entity Component Systems for Rust. I’ll go through the history of specs (“Specs Parallel ECS”), it’s present and future. Introduction Rust gamedev ecosystem back in the day was young, we tried to build everything from scratch. For many, learning to program in Rust was correlated to learning the modern approaches to build complex systems, including fu
In the past, I’ve talked about using applicative functors to do static analysis (1, 2, 3). In this post, I’m going to explore a concept known as Arrow, and compare its capabilities to those of monads and applicatives. Arrows have a high granularity of features. This post will be split into sections for each of those features. Those sections are: Composition Mapping Strength Choice Traversing This
What's in a Fold: The Basic Catamorphism in recursion-schemes This article is meant as an accessible introduction to the most basic recursion scheme, the catamorphism. It won’t engage in deep dives into theory, or survey practical motives for using recursion schemes – that will be covered by the further reading suggestions at the end. Rather, its main goal is simply offering a concrete presentatio
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