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  • MySQL 8.0 は遅くなってきてる?何故?(2)

    前のエントリの続きです。 念を押しておきますが、このブログの「内容は個人の考えであって、所属組織とは方針が異なる」と考えてください。 さて、MySQL 8.0.xの単スレッド性能がどんどん遅くなってきた要因は幾つかありそうなので切り分けていきたいと思います。 まずは、数年前のエントリ「やはりC++はCよりも遅い?」の影響をできるだけ正確に見積もりたいところです。実行バイナリの最適化レベルを合わせて比較して初めて、ロジックの劣化が判るわけです。コンパイラのオプションの範疇でできるだけ最大の最適化を行って計測したいところです。いくつか試した結果、clangのPGO+LTO が手軽な中では最も効果があったのでそれで同じ計測をしてみましょう。(GCCのPGO+LTO と clangのPGOのみ はこれよりも少し劣ったのでとりあえず。) (補足) PGO は、一旦ターゲットとなる処理をプロファイリン

      MySQL 8.0 は遅くなってきてる?何故?(2)
    • LLVMベースのPython実装で10~100倍の高速化を実現する、Codon 0.17 がリリース

      8月26日、Codonプロジェクトは新たなPython実装であるCodon 0.17をリリースした。 CodonはLLVMコンパイラインフラストラクチャを活用し、Pythonコードをネイティブマシンコードにコンパイルすることで、従来のPythonよりも10〜100倍の高速化を目指すオープンソースプロジェクトである。GitHubでも14,000以上のスターを獲得しており、開発者たちからの注目度の高さが伺える。 Codonは、Pythonコードのランタイムオーバーヘッドを回避し、C/C++のパフォーマンスに匹敵する速度を目指している。また、ネイティブのマルチスレッド処理をサポートしており、さらに高いパフォーマンスを引き出すことができる。 今回のバージョン0.17では、LLVM 17コンパイラを基盤とし、新たにfloat16、bfloat16、float128といった浮動小数点型のサポートが追加

        LLVMベースのPython実装で10~100倍の高速化を実現する、Codon 0.17 がリリース
      • Why am I writing a Rust compiler in C?

        To bootstrap Rust, no cost is too great. Perceptive Rustaceans may have noticed my activity has gone down as of late. There are a handful of different reasons for this. I’ve been the subject of a truly apocalyptic series of life events, including the death of a relative that rattled me to my core. I’ve had more responsibilities at work, leaving me with less time and energy to contribute. Maybe I’v

          Why am I writing a Rust compiler in C?
        • .NETでWebAssemblyの最新仕様「WASI Preview 2」対応コンポーネントを作れる「componentize-dotnet」、Bytecode Allianceがオープンソースでリリース

          .NETでWebAssemblyの最新仕様「WASI Preview 2」対応コンポーネントを作れる「componentize-dotnet」、Bytecode Allianceがオープンソースでリリース WebAssemblyの普及と発展を目的とするByteCode Allianceは、WebAssemblyのコンポーネントモデルである「WASI Preview 2」仕様に対応したコンポーネントを、C#などの.NETテクノロジーを使って開発できるツール「componentize-dotnet」をオープンソースとしてリリースしました。 WASI Preview 2はWebAssemblyのコンポーネントモデル WebAssemblyはもともと、Webブラウザ上で高速に実行可能なバイナリフォーマットとして登場しました。さまざまなプログラミング言語から生成可能なバイナリであり、OSやCPUに依

            .NETでWebAssemblyの最新仕様「WASI Preview 2」対応コンポーネントを作れる「componentize-dotnet」、Bytecode Allianceがオープンソースでリリース
          • Oneiblog

            You descend into the pit of exit codes and one-character flags, The sunken abyss of the Makefiles, The mill of 11-year-old legacy scripting. The writhen shell commands serve in adoration, Immured beneath a rotten run-make directory. Before you lies the servitor of order, The cleaver, The redeemer, The recreator, The run-make-support crate. Vessel of rust-lang, You are the unmaker, You bring the ra

            • DirectX Adopting SPIR-V as the Interchange Format of the Future - DirectX Developer Blog

              Today the Direct3D and HLSL teams are excited to share some insight into the next big step for GPU programmability. Once Shader Model 7 is released, DirectX 12 will accept shaders compiled to SPIR-V™. The HLSL team is committed to open development processes and collaborating with The Khronos® Group and LLVM Project. We’re sharing this information at the beginning of our multi-year development proc

                DirectX Adopting SPIR-V as the Interchange Format of the Future - DirectX Developer Blog
              • Rust panics under the hood, and implementing them in .NET

                Rust panics under the hood, and implementing them in .NET I am currently working on a Rust to .NET compiler, rustc_codegen_clr. To get it to work, I need to implement many Rust features using .NET APIs. One of such features is panicking and unwinding. This article is the first one in a series about Rust panics, unwinding, and my implementation of them in .NET. In this part, I will look at unwindin

                • Rambles around computer science

                  Diverting trains of thought, wasting precious time Tue, 27 Aug 2024 How to really wrap a C compiler and preprocessor, really* * really Suppose we want to interfere with how a vaguely Unix-style C compiler does its job, and that we want to try compiling existing software with this modified compiler. Assuming the build system will let us do something like: CC=/path/to/my/wrapper make or CC=/path/to/

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