During my investigation on supporting IES lights for the Frostbite engine (With the help of Rodney Huff!) I have met several hurdles. The IES format is rather badly specified and when implementing a parser, many questions come without answer (And handling the different sysmetry is insane). This post is about helping people to find their way to support IES lights in their engine. And I will say tha
IES stands for Illuminating Engineering Society. IES standard file format was created for the electronic transfer of photometric data over the web. It has been widely used by many lighting manufacturers and is one of the industry standards in photometric data distribution. An IES file is basically the measurement of distribution of light (intensity) stored in ASCII format. You can think of it as a
概要 この記事では照明器具の照度データである IES light profile に関する情報について少しまとめてみようと思います. IES light profile を使ったゲームでのライティングは PS4 "Killzone : Shadow Fall" の物理ベースなエリアライティング(http://d.hatena.ne.jp/hanecci/20130520 )や Unreal Engine 4 のライティング(http://d.hatena.ne.jp/hanecci/20130719 )で採用されています. IES light profile とは ? IES light profile は照明器具(ライト)の照度データで, 照明器具が光を放射するときの各方向のカンデラ値の分布を表しています. このファイルは照明器具のメーカーや有志の方々が Web 上で公開しています. I
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