2015年8月26日(木)、「CEDEC 2015」にて「サブディビジョンサーフェスのすべてがわかる・グラフィックスエンジニア向け理論編」と題し、ピクサー・アニメーションスタジオの手島孝人氏ならびに、DeNAの松岡 徹氏による講演が行われた。 Catmull-Clark サブディビジョンサーフェスの数学的な基礎やハードウェアテッセレーションに関して手島氏が、レイトレースに関して松岡氏が講演した。両氏の講演を通して近年のサブディビジョンサーフェスの技術動向を概観する。 <1>OpenSubdivにおける取り組み まず、手島氏の講演からふりかえる。2012年のSIGGRAPHにてPixarより発表されたオープンソースプロジェクト「OpenSubdiv」は、インハウスで開発してきたサブディビジョンサーフェス技術をオープンソース化したプロジェクトだ。サブディビジョンサーフェス技術は、法線がきちんと
[CEDEC 2013]なぜPixarのCG制作手法はゲームグラフィックスと違うのか? 「OpenSubdiv」セッションレポート(前編) ライター:西川善司 手島孝人氏(Pixar Animation Studio,Studio Tools Department,Software Engineer) 1年ほど前の「SIGGRAPH 2012」で,Pixarが発表したオープンソースプロジェクト「OpenSubdiv」を,日本語で解説するセッション「OpenSubdiv: オープンソースの RenderMan 完全互換 GPU対応サブディビジョンサーフェスライブラリ」が,「CEDEC 2013」2日めに開かれた。 セッションを担当したのは,「グランツーリスモ」シリーズのポリフォニーデジタルから,2年ほど前にPixar Animation Studio(以下,Pixar)に移籍したという経歴を
[CEDEC 2013]「OpenSubdiv」セッションレポート(後編) :OpenSubdivの今後とゲームグラフィックスの関わりについて ライター:西川善司 セッションを担当したのは,Pixar Animation Studioの手島孝人氏(Studio Tools Department,Software Engineer)。2年ほど前に,「グランツーリスモ」シリーズで知られるポリフォニー・デジタルからPixarに移籍したという経歴を持つ人物だ Pixar Animation Studio(以下,Pixar)がSIGGRAPH 2012で発表したオープンソースプロジェクト,「OpenSubdiv」を日本語で解説するセッション「OpenSubdiv: オープンソースの RenderMan 完全互換 GPU対応サブディビジョンサーフェスライブラリ」が,「CEDEC 2013」の2日めに開
“We’re very excited…It’s nice to have a standard implementation that’s going to produce the same results in all software. This is huge for interoperability between software packages.” OpenSubdiv is an open source initiative that saw Pixar allow use of key patents and technology in the general community. Pixar has heavily promoted OpenSubdiv in an effort to one day have a powerful interchange forma
The state of rendering – part 2 Posted by Mike Seymour ON July 17, 2013 In Part 1 of The State of Rendering, we looked at the latest trends in the visual effects industry including the move to physically plausible shading and lighting. Part 2 explores the major players in the current VFX and animation rendering markets and also looks at the future of rendering tech. There is more about rendering a
The state of rendering – part 1 Posted by Mike Seymour ON July 15, 2013 Part 1 of 2. This part deals with the rendering trends in the VFX industry today. Part 2 includes a run down of 14 of the most popular renderers for VFX. Many of the issues in this special two part series will also be covered in more depth in the July term at fxphd.com. Introduction: which renderer? Each Tuesday at ILM in the
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