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Snel is a relational database engine featuring Just-In-Time (JIT) compilation of queries and columnar data representation. Snel is designed for fast on-line analytics by leveraging the LLVM compiler infrastructure. It also has custom special methods like resolving histograms as extensions to the SQL language. "Snel" means "SQL Native Execution for LLVM". Unlike traditional database engines, it doe
概要 dereferenceable_globally NonZeroUXXのLower 空無限ループ 終わりに 概要 この記事はRust Advent Calendar 2019の12日目の記事として書かれました。 qiita.com 遅刻してしまった...すいません(最悪)。 言わずもがなRustはLLVMをバックエンドに持つ言語です。 なのでバグがLLVMの最適化のせいだったりします。有名な例はnoaliasとか無限ループとかです。この辺りは定期的(2ヶ月一回くらい?)にTwitterとかで話題になりますね。またRustでの強い制約がLLVMにおける意味とのギャップで弱く表現せざるを得なかったりもします。そんな感じのこと少しだけ掘り下げて、RustのIssueとかLLVMのPhabricatorから幾つかまとめてみます。怪しいこと言ってたら教えて下さい。 dereferenceabl
Writing a lisp compiler from scratch in JavaScript: 6. LLVM system calls Previously in compiler basics: 1. lisp to assembly 2. user-defined functions and variables 3. LLVM 4. LLVM conditionals and compiling fibonacci Next in compiler basics: 5. an x86 upgrade In this post we'll extend the ulisp compiler's LLVM backend to support printing integers to stdout. Exit code limitationsUntil now we've val
Useful Links Forums LLVM Discourse Mailing Lists: Commits List Discord (Real-time Chat): Discord IRC Channel: irc.oftc.net #llvm Calendar: LLVM Community Calendar Dev. Resources: doxygen Sources (GitHub) Code Review Blog Bug tracker Buildbot Green Dragon LNT Scan-build llvm-cov Compile-time tracker Release Emails 19.1.2: Oct 2024 19.1.1: Oct 2024 19.1.0: Sep 2024 18.1.8: Jun 2024 18.1.7: Jun 2024
AST Generation Paper published in TOPLAS The July issue of TOPLAS contains a 50 page discussion of the AST generation techniques used in Polly. This discussion gives not only an in-depth description of how we (re)generate an imperative AST from our polyhedral based mathematical program description, but also gives interesting insights about: Schedule trees: A tree-based mathematical program descrip
An optimizing, ahead-of-time compiler is usually structured as: A frontend that converts source code into an intermediate representation (IR). A target-independent optimization pipeline: a sequence of passes that successively rewrite the IR to eliminate inefficiencies and forms that cannot be readily translated into machine code. Sometimes called the “middle end.” A target-dependent backend that g
The 4th International KLEE Workshop on Symbolic Execution is coming! Join us from 15–16 April 2024 in Lisbon!
Intro, overviewThis document comes in three parts: an introduction into basic tradeoffs in GC design (speed in different places, RAM usage, safety etc)a description of what SBCL on amd64 does right now, what LLVM offers (or wants to offer) and how they map to each otherme mumbling that LLVM’s current constraints allow me to implement a good garbage collection, it also prevents me from pickup many
The goal of this talk is to introduce programmers with C++ experience to tool building with LLVM. My expectation is people know C++, have heard of, but not used LLVM. Examples provided on the slides will be small but useful snippets, and it is the expectation you will be able to build the examples provided within a few hours.
LLVM for Grad Students August 3, 2015 This is an introduction to doing research with the LLVM compiler infrastructure. It should be enough for a grad student to go from mostly uninterested in compilers to excited to use LLVM to do great work. What is LLVM? LLVM is a compiler. It’s a really nice, hackable, ahead-of-time compiler for “native” languages like C and C++. Of course, since LLVM is so awe
前回の記事「Rubyの処理系とGCについて」を書いたときに、LLVMがイマイチ理解できずもやっとしてたので調べました。このエントリーは「LLVMとは」でググった(先日の僕のような)人向けの記事です。間違ったことを書いてあったら教えてください。 疑問 この記事を書く前の疑問はおおよそ以下の様なものです。 LLVMはコンパイラ基盤って言われてるけど、コンパイラ基盤って何? LLVMはコンパイラ基盤であってVMじゃないって言うけど、LLVMに含まれるJITコンパイラはVMと違うの? LLVMでマシンコードを作ったあと、実際の実行はどうするの? 色々とググって調べたりしたのですが、LLVMの全体像がつかめるまとまった情報が見つからなかったので、一次情報(llvm.org)のドキュメントを読むことにしました。 Overview The LLVM Compiler Infrastructure Pro
Rust と LLVM やってみたくなってやってる. llvm-sys という LLVM の Rust バインディングのライブラリを使って LLVM 動かしてみた話と自分用メモ. きつねさんでもわかるLLVMを読んでからやるかと思ったが,5章以降はちょっと自分には合わなかったのでブログ探して、それをやりながら参照程度に狐さんを見るという作戦でいった. 環境設定 何とかして Rust を入れる. これを真似すればだいたい行ける. 気付いたらRustの環境構築がかなり楽になってた | κeenのHappy Hacκing Blog 後は LLVM を入れてpathを通す. brew install llvm export PATH="`brew --prefix llvm`/bin:$PATH" やったこと LLVM IR の雰囲気を知りたかったので幾つかサンプル書いてみた. playgrou
This blog post is part of a series of blog posts from students who were funded by the LLVM Foundation to attend the 2016 LLVM Developers' Meeting in San Jose, CA. Please visit the LLVM Foundation's webpage for more information on our Travel Grants program. This post is from Piotr Padlewski on his work that he presented at the meeting: This blogpost will show how C++ devirtualization is performed i
LLRBというRuby向けのメソッドJITコンパイラを書いている github.com RubyKaigi 2015の最後のキーノートで@evanphxが「LLVMでCRubyのコードをインライン化するメソッドJITを実装したら速いんじゃね」みたいな発表をしていたのを覚えているだろうか。 LLRBというのはまさにそれを実装しているプロジェクトであり、少なくとも現時点で「LLVMでCRubyのコードをインライン化するメソッドJIT」と言える状態まで実装でき、ものによっては効果が出る状態になったので公開した。 なんで書いてるの 言語を自分で実装するとその言語に関する理解が大分深まる、というのをHamlの実装とかCコンパイラとかで体験していて、僕が一番好きな言語はRubyなのでRubyでもそれをやっておきたい、というのがあった。また、Rubyは遅いと言われがちだが、どこに改善可能な点が眠っている
LLVM上で、LuaからCライブラリを呼び出し、コンパイラを使わずにソフトウェアを書く 私は、ある プログラミング言語 の開発に取り組んできました。私はよく ビデオゲーム を作りますが、ゲーム開発に利用できる既存の言語には、それぞれ私のやり方に合わない欠点がありました。そこで、自分で新しい言語を作ることにしたのです。私はインタプリタを実装し、ちゃんと動きます。素晴らしい!しかし、あまりに遅いのです。自分がやりたいことを実現するには、私は決めたのです、インタプリタではなく、コンパイラを書くべきだと。ところがそのように決めるとたちまち、このプロジェクトは行き詰ってしまいました。なぜなら、本当はコンパイラを書きたくなかったからです。作業量は多いし、今までやったことがないことも多く、どこから始めればいいかも本当に分かりませんでした。しかも、私はパーサを書くのが本当に嫌いなのです。 そして先週、次の
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