Some tints and shades of blue In color theory, a tint is a mixture of a color with white, which increases lightness, while a shade is a mixture with black, which increases darkness. Both processes affect the resulting color mixture's relative saturation. A tone is produced either by mixing a color with gray, or by both tinting and shading.[1] Mixing a color with any neutral color (including black,
"Clair-obscur" redirects here. For the 2016 film, see Clair Obscur. Giovanni Baglione. Divine Love Conquering Earthly Love (1602–1603), showing dramatic compositional chiaroscuro In art, chiaroscuro (English: /kiˌɑːrəˈsk(j)ʊəroʊ/ kee-AR-ə-SKOOR-oh, -SKURE-, Italian: [ˌkjaroˈskuːro]; lit. 'light-dark') is the use of strong contrasts between light and dark, usually bold contrasts affecting a whole
バルール(フランス語 : Valeur)は、造形芸術[1]である絵画の制作や鑑賞に関わる概念である。絵画の画面における、明暗と位置関係の対応、及び、位置関係の指示の程度をバルールと呼ぶ。 バルールは、色価(しきか)と訳される。Valeurに対応する英語はValue(バリュー)であり、価値、評価、明度等の意味がある。Valueは色価の意味でも使用される。 実際に複数の色を並置すると、それぞれの色の明暗に応じて、一方が他方より前進ないし後退して見える。その程度は相互の明度差、面積、当該色それぞれの構成方法とその関係性などによって変化する。それ故例えば、明度のみによって判じることは出来ない。この視覚効果は、絵画の画面における形象の前後関係、遠近関係、位置感の指示・表現に応用できる。このとき、明暗と位置関係の対応、及び、位置関係の指示の程度をバルールと呼ぶ。そして、明暗と位置関係の対応・位置関係の
「目で見て認識した色の階調」と「画面上での色の階調」の違い。絵画の画面における、色彩の色相・明度・彩度などの相関関係による「色の価値」を指す。「ヴァルール」とフランス語読みされることが多い(英語では「value」)。人間の目で見て認識できる色の数は無数であり、絵具の限られた色数では、とても目で認識できる色を捉えることはできない。さらに自然界には反射などによる光る色が存在していて、この色は白色絵具よりも白い=私たちには明るく見えている。例えば白い陶器を描くとする。観察すると反射で光っている部分がある。これを画面の中で表わそうとしたとき、白い陶器全体を白色絵具で塗ってしまうと反射で光る部分が表現できない。実際に感じられる陶器の白さを抑えて、白色絵具を反射で光っている部分に使用する。このように「目で見て認識した色の階調」と「画面上での色の階調」の違いを「色価(ヴァルール)」と呼ぶ。画家は「色価」
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