スウェーデンにあるソニーモバイルコミュニケーションズの開発拠点を徹底取材した。同社のユーザー体験/ユーザーインタフェースの専門家らへの取材を通じて、スマートフォン「Xperia」の開発アプローチに迫る。第2回は、同社ヒューマン・インタフェース・デザインのアートディレクターである今村氏に聞く、ユーザー・エクスペリエンスの定義と実践である。 ソニーモバイルコミュニケーションズでは、連載1回目に登場した石田氏や今村氏の肩書きに「エクスペリエンス」あるいは「UX」が使われている。これは、魅力的な製品を作るうえでユーザー・エクスペリエンス(UX)がカギだと考えているからだという。 同社に限らず最近よく使われるユーザー・エクスペリエンスだが、人によって認識はまちまちである。ユーザー・エクスペリエンスとユーザー・インタフェースが混同されて使われていることもある。 そこで今村氏は、これらの言葉を食事にたと
One of the common challenges when designing responsive design for mobile is the navigation menu. If the site has many sections or pages, it gets challenging to squeeze all the items into a small mobile resolution. The navigation most likely ends up running into multiple lines or the buttons stacking on top each other. So I’m going to review some of the design solution and provide a quick tutorial
シニアインフォメーションアーキテクトの浅野です。 このブログではしばらくご無沙汰しておりましたが、その間にWebデザインの世界では、“モバイルファースト”の概念がかなり浸透してきました。それに伴い、モバイルデザイン関連の書籍も続々と出てきていますね。 中でも注目の一冊、現在はNokiaの研究所でシニアリサーチャーとして活躍している Rachel Hinman 著『The Mobile Frontier』の読書会が、明日開催されます。このイベントの企画は、私も参加しているFacebookの「uxtokyo」グループで進められてきました。ところが、発起人の一人だった自分が事情により参加できなくなってしまったので(すみません…)、せめて作成した資料だけでも、公開しておきたいと思います。 浅野が担当するはずだったのは、本書の「Chapter 9: New Mobile Forms – Pione
Mobile users and mobile usage are growing. With more users doing more on mobile, the spotlight is on how to improve the individual elements that together create the mobile user experience. Mobile users and mobile usage are growing. With more users doing more on mobile, the spotlight is on how to improve the individual elements that together create the mobile user experience. The mobile user experi
President of WebFX. Bill has over 25 years of experience in the Internet marketing industry specializing in SEO, UX, information architecture, marketing automation and more. William’s background in scientific computing and education from Shippensburg and MIT provided the foundation for MarketingCloudFX and other key research and development projects at WebFX. A light bulb goes off. You have the ne
A/Bテスト 5 Ads Data Hub 1 AdSense 5 AdWords 19 AdWords 連携 21 AMP 4 Analytics 1 Analytics 基本 5 API 2 BigQuery 11 Cookie 1 CPA 1 DCM 1 DFP 3 DoubleClick 11 DoubleClick Campaign Manager 1 DoubleClick for Publishers 3 e コマース 2 Firebase 8 Firebase Analytics 4 Firebase 向け Google アナリティクス 2 ga.js 2 GA4 12 GACP 18 GCP 1 Google Ads 1 Google Cloud Platform 1 Google Consumer Surveys 2 Google Insights for Search
brand new Smashing Books #3 and #3⅓ have been released last month and we’re sincerely grateful for the tremendous feedback, reviews and photos submitted by our truly smashing readers across the world. We appreciate your time and your interest, and thank you for your support and love. We are happy to present a yet another sample chapter from the book. In his chapter, Aral Balkan explores what “nati
モバイルユーザーについてもっと知りたくありませんか? Our Mobile Planet がお答えします。 40ヶ国におよぶスマートフォン利用の実態が分かります。また、モバイルユーザーについての深い洞察とモバイル戦略立案のためのデータの収集に役立つさまざまなチャートを自由に作ることができます。 グラフを作成
今月(5月)にも米NASDAQ市場に株式公開(IPO)すると見られるFacebook。日本でも利用者は多いが、特にスマートフォンから使う場合に2通りの方法があることをご存じだろうか? 一つは端末にダウンロードして使うネイティブ・アプリ版、もう一つはいわゆるウェブ・アプリ版のFacebookである。このうち後者は、スマートフォンなどモバイル端末向けに製作されたウェブ・サイト(以下、モバイル・サイトと呼ぶ)にアクセスすることを意味している。 このFacebookに限らず、最近のモバイル・サイトは最新ウェブ技術「HTML5」で製作されているため、ほとんどネイティブ・アプリに近い操作性を実現している。このため単なるウェブ・サイトというより、敢えて「ウェブ・アプリ」と呼ぶことが多い。その最大のメリットは、ウェブ標準技術で製作されるために、ブラウザーさえ搭載していれば、どんなメーカーのどんな端末からで
モバイルの良質なユーザーエクスペリエンス(UX)に必要なデザインは、デスクトップユーザーを満足させるために必要なものとは異なる。2種類のデザインをして、サイトを2個にし、相互リンクすることによって、すべてはうまくいく。 Mobile Site vs. Full Site by Jakob Nielsen on April 10, 2012 日本語版2012年5月8日公開 数百のサイトについてのユーザビリティテストから判断すると、モバイルに最適化したウェブサイト向けの主なガイドラインは明らかである: 余裕があれば、モバイルに最適化したサイト(あるいはモバイルサイト)を別個に構築しよう。モバイルデバイスを利用してサイトにアクセスするとき、ユーザビリティの測定結果はフルサイトのものよりもモバイルサイトのほうがずっと高い。 モバイルのアプリならさらにいいだろう、少なくとも現時点では。 モバイルのユ
Sorry, but I have to stop you this very instant. If you are expecting to learn something new by reading this article, I am going to let you down big time. However, I do think you should bookmark this page and return to it from time to time and have a refill. A lot of designers and developers love guidelines simply because they give us something to stand on and relate to. Lately, there has been an
After taking a look at Craigslist mobile, it became obvious we could all benefit from some best practices around mobile search, sort and filter UI design. In this article Theresa Neil and Rich Malley explore a dozen different ways to surface and refine the data your customers want. As I was waiting for a table at a local restaurant the other day, I flipped through a couple of the free classified p
リリース、障害情報などのサービスのお知らせ
最新の人気エントリーの配信
処理を実行中です
j次のブックマーク
k前のブックマーク
lあとで読む
eコメント一覧を開く
oページを開く