ソフトウェアにとってメモリは不可欠です。 実行する命令も、メモリにロードしなければ実行できません。 ソースコードに書かれた定数値も、いったんメモリにロードしないと使えません。 関数を呼び出すにも、スタックと呼ばれるメモリ領域が必要です。 スタック以外に、ヒープと呼ばれるメモリ領域が必要なこともあります。 今回は、Go言語のプログラマーが作成するプログラムの下で、どのようにメモリが管理され利用されるかを探ります。 Go言語のメモリ管理というとガベージコレクターの話を思い起こすかもしれませんが、ガベージコレクターについては本連載では取り上げません。 メモリ確保の旅 コンピューターに接続されている物理的なメモリチップが、どのような過程を経てプログラムで使われるのか、順番に見ていきましょう。 (1): カーネル 最近のオペレーティングシステムでは複数のプロセスを同時に実行できます。 それらのプロセ
Bazel supports building Android apps with Java and C++ code out of the box through the android_binary rule and related rules. Android binary builds need a lot of machinery--more than we can cover in a blog post. However, one aspect that’s fairly important to Bazel’s Android support is scalability. That’s because we build most of Google’s own Android apps with Bazel and those apps are not only comp
Background: How Bazel Works In Bazel, BUILD files in directories specify targets that can be built from the contents of those directories. Bazel goes through three steps when building targets: In the loading phase, Bazel parses the BUILD file of the target being built and all BUILD files that file transitively depends on. In the analysis phase, Bazel builds a graph of actions needed to build the s
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