Data.Typeable and Data.Data are rather mysterious. Starting out as a Haskell newbie you see them once in a while and wonder what use they are. Their Haddock pages are pretty opaque and scary in places. Here’s a quick rundown I thought I’d write to get people up to speed nice and quick so that they can start using it.1 It’s really rather beautiful as a way to do generic programming in Haskell. The
In this post, we will describe our quest to create Alfred–Margaret, the fastest Haskell implementation of the Aho–Corasick string searching algorithm, which powers string search in Channable. Channable is a feed processing tool where users can define rules to optimize their product feeds. Oftentimes these rules rely on substring searching, for example to categorize products based on keywords that
Pi in the sky: Calculating a record-breaking 31.4 trillion digits of Archimedes’ constant on Google Cloud [Editor’s note: It’s been two years since Googler Emma Haruka Iwao set a world record for calculating the most digits of Pi using Google Cloud. But just like the constant itself, our love for this story never ends. On this March 14, 2021 may you celebrate Pi Day with a slice of something delic
Fast, Bump-Allocated Virtual DOMs with Rust and Wasm Dodrio is a virtual DOM library written in Rust and WebAssembly. It takes advantage of both Wasm’s linear memory and Rust’s low-level control by designing virtual DOM rendering around bump allocation. Preliminary benchmark results suggest it has best-in-class performance. Background Dodrio from a User’s Perspective Internal Design Preliminary Be
Iodide: an experimental tool for scientific communication and exploration on the web In the last 10 years, there has been an explosion of interest in “scientific computing” and “data science”: that is, the application of computation to answer questions and analyze data in the natural and social sciences. To address these needs, we’ve seen a renaissance in programming languages, tools, and techniqu
This article is an attempt at explaining the Git version control system from the bottom up, that is, starting at the most fundamental level moving up from there. This does not sound too easy, and has been attempted multiple times with questionable success. But there’s an easy way: all it takes to understand Git internals is to reimplement Git from scratch. No, don’t run. It’s not a joke, and it’s
諸事情で国別IPv4アドレスの一覧を眺めていたのですが、なんと南極にもIPアドレスがあるらしいことに気が付きました。その数、256個。北朝鮮でも1024個あるので、それより輪をかけて少ないのですが、そもそも存在するとは思っていませんでした。だって、南極には国という概念はなじまないし…。 調べて見ると、ARIN(主にアメリカのIPを管理しているところ)が南極に割り当てたようです: arin|AQ|ipv4|23.154.160.0|256|20181017|allocated|b2a4180607264562d56fa4cb02fbc9a4 6つ目の要素は、このIPアドレス範囲が2018年10月17日に予約された事を示しているらしい。すんごく最近ですね。 使われているのか調べる たった256個となると総当りしたくなるよね…ということで、pingで総当りしてみました: for i in $(s
Radicle is a sovereign {code forge} built on Git. Synopsis Radicle is an open source, peer-to-peer code collaboration stack built on Git. Unlike centralized code hosting platforms, there is no single entity controlling the network. Repositories are replicated across peers in a decentralized manner, and users are in full control of their data and workflow. The Radicle heartwood repository. Reposito
By Barak Alon (on behalf of Netflix’s Media Cloud Engineering team) MezzFS (short for “Mezzanine File System”) is a tool we’ve developed at Netflix that mounts cloud objects as local files via FUSE. It’s used extensively in our media processing platform, which includes services like Archer and runs features like video encoding and title image generation on tens of thousands of Amazon EC2 instances
Red HatでOpenShiftのサポートをしているid:nekopです。3年前くらいまでJBoss Middlewareを主に担当していたので久しぶりなサーバサイドJavaネタとなるのですが、QuarkusというKubernetesネイティブJavaアプリケーションフレームワークをリリースしました。 quarkus.io 読み方は「くぉーかす」です。キャッチコピーがSupersonic Subatomic Javaとなっているように、高速軽量コンパクトなランタイムがウリです。また、コンテナ化やクラスのHot reloading対応などの開発容易性も備えています。 現在ではJava EEのアプリケーションサーバ上へのパッケージ化されたアプリケーションのデプロイ、Spring Bootなどに代表されるfat jarを利用したよりモダンなデプロイの2つのデプロイ形態が広く利用されていますが、
1年ぐらい前に質問箱(peing.net)を真似て匿名質問サービスを作成しました. これに関して技術的な話と技術的でない話をします.技術的な話というのはRustでWebサービスを作る知見で,技術的でない話というのは質問箱を自分で運用するとどういう感じになるかという知見です. 作ったもの 背景 技術的な話 仕様策定 実装 Webフレームワーク "Rocket" に関する所感 ORM "Diesel" に関する所感 画像の生成 デプロイ Heroku さくらのVPS 速度について オマケ:技術的でない話 質問してくるユーザーの数は非常に少ない 自演するやつがいる 追記(2019/03/19) 作ったもの 質問お待ちしてます!!! ソースは公開しており,気持ち程度にREADMEも書いてあるので,あなたも自分のインスタンスを立てることができます. 背景 当初は "本家質問箱" を使っていたんですが
Skip to the content. This post serves as an introduction to a “homebrew” video game console made from scratch, using a lot of inspiration from retro consoles and modern projects but with a unique architecture. Some friends of mine have told me again and again not to keep this project to myself and to put this information online, so here it goes. How it got started My name is Sérgio Vieira and I’m
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